"Spring tills du stupar" är en fabruariutmaning som jag tycker är himla skoj då det kan vara rätt motig månad stundtals att nöta meter om vädret är kallt.

För året viste jag att det skulle bli en tuff utmaning av flera anledningar men främst att jag inte tagit allt för många löpsteg innan under december och Januari månad pga min knäskada som vägrade att läka. Där av var taktiken väldigt enkel att jag häll mig till den dagsdistansen som krävdes, no more no less. Normalt brukar jag tyca det är lite futtigt att köra en km men vad ska man göra när formen är i rännstenen och kroppen ovan. Ökningen var på tok för stor om man ska följa konstens alla regler. En sak viste jag om hur kroppen och mentala ska behandlas för volymer så det var inga konstigheter.

 

Datum utmaning km utfall medelpuls toppuls fart Ökning % v. Utmaning vecka utfall m. Utmaning
180201 1 6 162 163 04.59 100% 1 6 1
180202 2 5 137 172 5 50% 3 11 3
180203 3 5 160 160 5 33% 6 16 6
180204 4 4 160 160 5 25% 10 20 10
180205 5 5 155 173 5 20% 5 5 15
180206 6 6 149 172 04.50 17% 11 11 21
180207 7 7 145 162 04.50 14% 18 18 28
180208 8 8 140 178   13% 26 26 36
180209 9 9 145 182 5 11% 35 35 45
180210 10 10,39 142 167 05.20 10% 45 45,39 55
180211 11 11 145 150 05.18 9% 56 56,39 66
180212 12 12 145 152 5 8% 12 12 78
180213 13 13 150 176 05.18 8% 25 25 91
180214 14 14 139 140 5 7% 39 39 105
180215 15 15 149 150 05.08 7% 54 54 120
180216 16 16 149 153 04.58 6% 70 70 136
180217 17 17 145 157 05.19 6% 87 87 153
180218 18 18 153 165 06.10 6% 105 105 171
180219 19 19 146 153 05.08 5% 19 0 190
180220 20 20 142 145 04.58 5% 39 20 210
180221 21 21 145 145 05.00 5% 60 41 231
180222 22 22 140 185 04.20 5% 82 63 253
180223 23 23 145 155 05.00 4% 105 86 276
180224 24 24 136 145 05.27 4% 129 110 300
180225 25 26,21 133 158 06.10 4% 154 136,21 325
180226 26 26 140 145 05.20 4% 26 26 351
180227 27 27 137 150 05.20 4% 53 53 378
180228 28 28 134 145 05.20 4% 81 81

406

Månaden nötte på och första biten är rätt ok fram till 15km då det börjar att ta fart. Singelpass genomfördes till 19km främst på tidig morgon innan jobbet. En normal dag för singelpass kunde se ut enligt följande.

04:20 klockan ringer
04:30 första steget togs
06:00 måste vara hemma igen för dush
06:10 frukost måste börja intas
06:30 dags att cykla 7,5km till jobbet
07:00-16:00 arbete
06:30-16:40 hemma för röj middag och läggning
vid andra passet ca 20:30 igen

Således ganska inrutade dagar men sånt tycker jag om.

Varför gör man detta då, jag kunde ju lika gärna stupat vid dag 20 då det började ta emot och vid 22km börja bli tufft fysiskt då kroppen inte var redo för dessa volymer. Den största anledningen tror jag är att:
1: Att komma iform så fort som möjligt
2: Att bevisa för mig själv stora volymer går att träna med en dotter på 3,5 och en på 5,5månad utan att familjen ska bli drabbad allt för mycket
3: Förbaskat skoj att genomföra

Vad gör att det blev en finish och inte ett stup:
1: För det första är att jag fått hålla mig frisk under hela månaden
2: En överseende familj som orkar stå ut med allt tränande men de förstår varför jag gör det
3: Rutin och kunskap om hur kroppen fungerar och vad den behöver

Om vi blickar frammåt så är formen där redan för att gå vidare med grundträningen men framför allt backträningen då sommaren och årets stora mål är UTMB PTL igen på en teknisk bana åter igen. Vi har samma laguppsättning som under 2016 vilket ska bli otroligt skoj att gå in med vetska hur vi fungerar ihop. Var vi kan kapa och förbättre för att få en än bättre upplevelse. Men först så ska jag åka till skövde för att springa 6 timmars. Denna gång värkar det inte som att jag har någon förkylning eller liknande i kroppen utan målet är att få tassa runt i 6 timmar. Vad det blir av det hela det återstår att se.