Long time no see på bloggen må jag säga, vad har hänt på sista tiden för er som följer?

På latsidan har jag i alla fall inte varit för er som inte följer instagram @ultratobiaslindstrom eller facebooksidan.  Tanken var att Skövde 6 timmars skulle bli ett bra startskott på året med en fin tävling i 70+ nivån men fallet blev bokstavligen annat. Två dagar innan tävlingen halkade jag påväg frun lunchen på en isfläck och drämde ankelknölen i så illa att det tagit sin tid att få foten att lira perfekt. Med hjälp av peppe på Carlstadalternativmedicin har den nu merar börjat fungera som den ska. Jag har hela tiden kunnat träna men väldigt långsamt vilket gjort att backträningen fått en kraftig boost med 3-5000 höjdmeter i veckan. Detta har skapat en härlig styrka i löpningen och en puls som är stark vid belastning.

Sista tiden har det gått riktigt bra med större volymer än innan då logistiken varit svår att lösa här hemma har passen gått från ett till två om dagen vilket gör dem kortare men volymen ökar över lag. Sen är det kanske inte super skoj att gå upp 05:00 men vad ska man göra då resultaten ska komma. För dagn så genomförde jag ett eget laktattest och det går att tydligt se att lågzonsträningen har gått frammåt avsevärt senaste året men även om jag sprungit i betydligt långsamare tempon på senaste så är detta ett resultat av backträningen, vilket jag tämligen är övertygad om. Det syns tydligt att avsaknad på fatträningen resulterar i att tröskelpulsen är mycket lägre än normalt (8 slag) men den kommer snabbt upp igen. Dock är farten rellativit bibehållen mot tidigare och det är ju riktigt bra för när jag kan gå på normal pulsnivå går det naturligt vis snabbare.

den långsiktiga planen jag har haft i många år har verkligen börjat ge de resultat och nivåer som eftersträvats att komma till. För min del är det lågzonen som är viktigast att hålla en hög nivå på. Det är ganska enkel analys på saken att som ultralöpare så behöver man kunna hantera denna mycket länge av olika anledningar som energiåtgång, uthållighet i muskelaturen och så vidare. Självklart skulle jag vilja kunna springa loppet i tröskelfart men det har jag svårt att se någon skulle klara av. En målsättning och en långsiktig plan är lite A och O tycker jag.

Vad har hänt annars inom UTP är att logan är klar även om den inte presenterats här. En bloggserie om backträning kommer när jag beslutat om det är en videoversion eller text, vem vet lite av varje rent av för material finns för det. Nya adepter startats igång och tidigare jobbar vidare mot sina drömmars mål. För den som behöver nya träningzoner så hojta till så löser vi den saken.

Vad kommer hända framöver är att i helgen ska jag springa Irontrail i Kristinehman, en vacker trailmara. Hur det går får vi se på lördag, en ska vet jag om är att inte gå ut som förra året och falla som en fura av väggen vid 30km.