Nu börjar det att utformas en tanke och idee gällande backträningen, varför? vilket syfte?

VI har gått igenom en introduktion i Backträning, även fortsättningen till banprofilen i Backträning del 2. Det är ju så att man behöver ha en idee bakom denna träning tycker jag eller framför allt vilket syfte den ska vara till. Är det för att kunna springa riktigt fort över de krön som kommer i ett mer intensivt lopp? Är det för att det ska vara uttömmande skoj träning? eller är det för att klara av de utmaningar som komma skall på en ultra/ marathon/tufft traillopp? Den enda personen som har det egentliga svaret är ju du själv. Först måste du finna det svaret sedan kan du börja inventera de backar som finns i närheten.

Jag brukar kategorisera dem till:

  • Vo2max träning - kortare och gärna brant backe i ettaper. Löpsträcka mellan 100-200m tempot är max.
  • Medellång backe - En backe som fortfarande är löpbar men lutar mellan 5-10% vilket gör att inte löpsteget blir hämmat Gärna längre sträckningar så att säga
  • Långgnugg backe- Här finns det ett par olika kategorier och i regel så blir det den lokala slalombacken som blir offret för härligt motlutsträning.

Jag kommer att skriva mer ingående i varje kategori i egna delar då det är några detaljer som är väldigt viktiga att ta vara på. Så under tiden så spring runt i omnejden och leta backar. Svårigheten är att finna långgnuggarbackar i min mening då personligen vill jag ha timmar uppför. Här i Karlstad har vi den längsta backen på 60 höjdmeter vilket inte är så värst mycket utan man springer upp backen rellativt fort på ca 2 minuter om man har en hygglig form och tolerans. Men självklart beror ju naturligt vis din inställning och ditt syfte med detta. De längsta backarna förlägger jag på löpband då motstycket saknas i omnejden, närmaste är att åka till joutenheimen vilket jag normalt gör ca 1 gång per år eller mer för att vandra och klättra på fjället. Även om viljan finns så fungerar det inte rent praktiskt att hela tiden åka dit, där av är löpband väldigt fördelaktigt att gnugga på. Tyvärr får man inte med den viktiga utförslöpningen som är så viktig den med.

Så under tiden ut och inventera en Vo2max backe för det kommer nästkommande avsnitt behandla.