INSCYD - Laktatest få ut en profil av din kapacitet

Inscid laktatest får du mätning på följande:
  • Vo2max - Maximala aerobic kapasitet
  • VLmax - Maximala glykogen (anarobic) kapasitet
  • Anarobic tröskel uppsättning
  • Återhämtning - hur snabbt det går att återhämta mjölksyra/laktat
  • Fett förbrännning - takt och FatMAX
  • Kolhydratförbränning - under träning och lopp
  • Energiåtgång - av given hastighet
  • Puls / Fartzoner

Således är det ett heltäckande mjölksyretest som blir helt indviduellt anpassat efter dig. Du får bland annat ut ditt indvuduella tröskelvärde som varierar allt från 3-6mmol. Se filmen så förklarar jag mer ingående.

Inscyd laktatest

Som företag UTP - Uthållighet Träning & Prestation har jag under året sökt nya vägar att erbjuda dels de som jag tränar och de som vill erbjuder jag laktattester. Nu har UTP accelererat ett steg till och satsar vidare inom tester.

För tillfället håller jag på att starta upp eller kanske snarare bli uppstartad inom ett nytt sätt att analysera just laktattester som cykelsporten har gjort länge, redan 2003 började de att mäta fler parametrar än Vo2max och laktat kontra watt eller fart. Med hjälp av Inscyd kommer jag kunna erbjuda ett helt nytt koncept för adepter och utövare.

Vad får man ut mer än pulszoner?

  • Vo2max - Maximala aerobic kapasitet
  • VLmax - Maximala glykogen (anarobic) kapasitet
  • Anarobic tröskel uppsättning
  • Återhämtning - hur snabbt det går att återhämta mjölksyra/laktat
  • Fett förbrännning - takt och FatMAX
  • Kolhydratförbränning - under träning och lopp
  • Energiåtgång - av given hastighet

För vem är detta intressant? Ja för den som utövar konditionsidrott helt enkelt. Kanske framför allt om man inriktar sig mot lopp och prestationer där en energiplan eller maxprestation vill uppnås. Men även för den nya motionären för att komma vidare med sitt utövande.

Några intressanta delar i detta är återhämtningsfarten eller power för att maximalt transportera bort mjölksyra. Detta går att nyttja på följande återhämtningssession eller på återhämtningspasset för att bli mer effektiv i sin träning.

För oss som utövar idrotter som är längre än två timmar tycker jag att FatMax ger en väldigt bra bild hur det maximalt går att anpassa energiplaner utefter sin förmåga i tänkt hastighet. Kroppen kan inte ta upp hur mycket energi som helst under utövande utan 90g kolhydrater är en generell riktpunkt att använda sig av. Men hur avgör man detta?

Självklart tar vi fram givna träningszoner dessutom för att kunna optimera träning och tävlingsfarten. Men som ni ser är det många fler parametrar som ses över för att effektivisera prestationen. Helt enkelt ett verktyg som jag har funnit och kommer att arbeta med.

Jag tar nu emot förhandsbokningar för tester som det ser ut idag priset kommer att vara förmånligt de första 4 veckorna då jag är igång.

Kontakta för mer information antingen via mail, messenger i hörnet eller slå en signal.

Har du råd att vänta för att komma till nästa nivå?

Vo2max

Vo2max // The size of the engine

Från simning till 90minuter fotboll match/löpning är den maximala aerobic kapaciteten (Vo2max den viktigaste faktorn för prestationegenskapen att titta på. Ofta missuppfattas Vo2max att det är genetiskt men går att träna till oanade höjder. Vo2max är en egenskap (metric) som reagerar snabbt på träning och behöver bli uppmätt ofta.

När du startar ett träningsprgram med UTP – Uthållighet Träning & Prestation kommer vi att testa ditt Vo2max och vi planerar din träning efter just dina behov. Vi tar även fram:

  • Jämför effekten av högintensiva träningar och uthållighet på VO2max.
  • Förstå effekterna av VO2max vid ettförbränning och kolhydratförbränning.

VLAmax the secret wepon

VLAmax // Elite Coaches hemliga vapen

VLAmax kan ses från två olika sidor. Från en sida skulle en låg VLamax öka din anaeroba tröskel, din feta förbränning och det skulle förkorta din återhämtningstid från hårda ansträngningar.

Å andra sidan ökar en hög VLamax kraften som är tillgänglig för attacker, sprints och korta ansträngningar. Den anaeroba kapaciteten kan faktiskt göra skillnaden mellan att vinna och förlora en tävling: det sista varvet, den sista sprinten, den sista pushen - de bestäms alla av din glykolytiska kraft (kolhydrater).

Vlamax är den viktigaste metriska du bör fokusera på och träna enligt. Det är en ny parameter som länge varit känd för proteam och federationer inom cykelsporten. Men nu mera öppen för alla som “pricken över I:t” och kan tillföra en ny dimension med : mätvärden, träningsanpassningar, racespecifikationer, ect.

Slösa inte tid på träning på fel sätt. Genomför ett test med UTP – Uthållighet Träning & Prestation som skräddarsyr din träning efter VLAmax.

“You really know what to work on if you know the VLamax”

— DAN LORANG - HIGH PERFORMANCE COACH OF IRONMAN WORLD CHAMPION JAN FRODENO

UTP kan hälpa dig med ett träningsupplägg som är skräddarsytt efter dina värden. Antingen via månads coaching eller ett fast antal veckor som vi riktar mot dina mål där vi fokuserar på :

  • Energinivåer inom Fettförbränning
  • Energinivåer inom kolhydratsoptimering att spara energi
  • Anaerob tröskel
  • Förmågan att återhämta efter ett hårt träningspass
Image
Anarobic threshold
Det är allmänt känt och accepterat att det finns en kritisk intensitet (eller kraft) som den högsta intensiteten som möjliggör ett "stady state" i din ämnesomsättning. Vi kallar det anaeroba tröskeln, kritisk kraft (critical power) eller hastighet (velocity). Alla vet att det existerar och alla vill öka den.
De vanliga metoderna för att bestämma det anaeroba tröskelvärdet baseras på empiriska fynd inom en viss population, ett generaliserat värde som oftast är 4,0mmol. Det har det lett till missförstånd kring det anaerobt tröskelvärde och har begränsat sin bedömning till vissa icke-specifika protokoll. Bristen på att använda ett generaliserat värde är att det inte ger någon verklig orsak till tröskelvärdet var det ligger.
Genom att testa din AT med UTP får du tröskeln testad enligt dess huvuddefinition: den maximala intensiteten vid vilken laktatförbränning motsvarar laktatproduktionen. Dessa tester kommer att gynna dig med en bättre förståelse för dina egna prestationer och hur de är sammansatta. Mer exakt kommer du då till:
  • Kunskap om ditt tröskelvärde
  • Reduserade standardfel av bedömning av tröskelvärdet till >3%.
  • Beräkna och visualisera med att förändra ett mätvärde för förbättrad prestation.

Laktatackumulering och återhämtning

I de tillfällen som du arbetar med en högintensiv intervalltyp som inom cykel, löpning och fotboll är de oundvikligt för att öka ditt Vo2max. Vid varje intervall som överstiger tröskelvärdet ackumulerar musklerna mjölksyra (laktat). Svårigheten är att kombinera det intensiva med rätt återhämtning, vilket gör det helt avgörande.

Möjligheten att använda laktat som bränsle och att faktiskt använda den för att optimera din prestanda är helt avgörande för högintensivt pass. Vi använder oss av testresultatet för att optimera dessa förmågor vilket leder I regel till snabba resultat på rellativt kort tid.

Economy // Decrypting the speed hack

Du har säkert hört talas om ekonomi, löpekonomi, cykelekonomi, simekonomi ect. Det är ett ord som ofta talas om I alla sporter, men det kan vara svårt att mäta det och förstå innebörden.

Vad är då ekonomi I idrott?

  • Ekonomin avser omvandling av energi till hastighet eller kraft.
  • Förstå ekonomi innebär att förstå hur mycket energi som behövs för att flytta i en viss hastighet eller ge en viss kraft.
  • Mängden tillgänglig energi är en fråga om fysisk förmåga, men hur snabbt en idrottsman flyttar med den energin är en helt annan historia.
Vad är nyckel?
  • Ekonomi är den viktigaste parametern i fri rörelsesporter som löpning och simning. Att få insikt om ekonomin blir en konkurrensfördel.
  • Bedöm effekten av en föreskriven träningsordning för förändringar i ekonomin.
  • Övervaka ekonomin regelbundet och stämma den till dina träningsprogram.

Fettförbränning

Fettförbränning är flaskhalsen av uthållighet i sport som löpning och triathlon. UTP kan också mäta och spåra den här parametern genom analys av testet I programvaran, så att du kan skapa strategiera för att träna och prestera från fett som energikälla och därigenom öka din prestanda på långa utmaningar som Marathon, Ultralöpning, långdistans I Triathlon, Ironman, Vasaloppet, Vätternrundan. Listan kan göras lång, eller rent av gå ned I vikt för ett specifikt ändamål.

  • Fettförbränningshastigheter är mycket indviduellt mätvärde.
  • Noggrann förståelse av fettförbränning i är avgörande för uthållighetssporter.
  • Betydande skillnader observeras både mellan olika idrottare och mellan olika utbildningsnivåer på samma idrottare vid olika tidpunkter.
  • Genom att känna till FatMax Zone kan du träna fettförbränning mest effektivt.

Kolhydratsförbränning

Det är också viktigt att förstå exakt hur mycket kolhydrater du bränner under träning och tävling. Med denna förståelse kan du hitta den perfekta nivån av bränsle för dina träningar och tävlingar, på vilken nivå kommer du att gå tom eller rent av förb trötthet eller förbättra din prestanda.ättra prestationen.

Fuel

  • Fokusera på kolhydratförbränning och skräddarsydda näringsplaner.
  • Perfekt intag av kolhydrater är går att träna på.
  • Justera stimulans och planera en energistrategi för att undvika att gå tom.

Genom att genomföra ett test kan du äntligen jämföra din laktatproduktion och jämföra den med kolhydratförbränningen. Det enda sättet att producera laktat(mjölksyra) är att bryta ner kolhydrater, vilket innebär att laktatproduktionen är direkt kopplad till förbränning av kolhydrater.

Mäta dessa mätvärden går att göra I din normala miljö som på banan, på stigningen, löpband och på fältet.

Laktatest 1person

Laktatest 1p
  • Utförande av testet utomhus eller på UTPs labb, testorten utgår från Karlstad. Andra orter tillkommer reskostnader eller annan uppgörelse. Beroende på väder utför vi testet där det passar bäst.
  • Testrapport med dokumentation
  • Kort genomgång av rapporten direkt
  • Längre rapportgenomgång när den är analyserad (går att göra i samband med testet, alternativ vid senare tillfälle)
  • Testtillfället är mellan 60-90minuter beroende på hur det går
  • Kortare löpanalys genomförs under tiden testet fortlöper

Pris: 2495kr ink moms

Laktatest 2-4personer

Laktatest 2-4 personer
  • Utförande av testet utomhus eller på UTPs labb, testorten utgår från Karlstad. Andra orter tillkommer reskostnader eller annan uppgörelse. Beroende på väder utför vi testet där det passar bäst.
  • Testrapport med dokumentation
  • Kort genomgång av rapporten direkt
  • Längre rapportgenomgång när den är analyserad (går att göra i samband med testet, alternativ vid senare tillfälle)
  • Testtillfället är mellan 60-90minuter beroende på hur det går
  • Kortare löpanalys genomförs under tiden testet fortlöper

Pris: 2195kr ink moms per person alt teckar upp flera själv

Laktatest Större grupper 5+ personer / föreningar

Laktatest 5-10 personer
  • Utförande av testet utomhus eller på UTPs labb, testorten utgår från Karlstad. Andra orter tillkommer reskostnader eller annan uppgörelse. Beroende på väder utför vi testet där det passar bäst.
  • Testrapport med dokumentation
  • Kort genomgång av rapporten direkt
  • Längre rapportgenomgång när den är analyserad (går att göra i samband med testet, alternativ vid senare tillfälle)
  • Testtillfället är normalt 60-90min, större grupper genomförs i fler testbatteri
  • Föreläsningsgenomgång.

Pris: offert

Tillval till ett Inscyd test

Föreläsning: Offert
UTP komponerar ihop en föreläsning om träningslära hur det går att på bästa sätt få full effekt utefter testresultat.

Föreläsning går utmärkt att kombineras med inspiration föreläsning från lopp ute i bergen som är bland världens tuffaste lopp.
Avatar

""Utan tvekan bästa coachen jag haft. Varför? 1. Erfarenhet 2. Lyssnar. 3. Ser till helheten. Här är några detaljer varför jag har Tobias Lindström som coach. Som swimrunner behöver jag ha en tränare som kunskaper av så väl simning och löpning. Tobias löser upp knutar och får mig att utvecklas. Har sedan 2013 då samarbetet inledes lyckas ta personbästa på samtliga löpdistanser jag tävlat på. Tusen tack bästa coach, lycka till med framtida satsningar." - Daniel Becker VM-deltagare i Swimrun 4 gånger"

Daniel Becker