Som företag UTP - Uthållighet Träning & Prestation har jag under året sökt nya vägar att erbjuda dels de som jag tränar och de som vill erbjuder jag laktattester. Nu har UTP accelererat ett steg till och satsar vidare inom tester.

För tillfället håller jag på att starta upp eller kanske snarare bli uppstartad inom ett nytt sätt att analysera just laktattester som cykelsporten har gjort länge, redan 2003 började de att mäta fler parametrar än Vo2max och laktat kontra watt eller fart. Med hjälp av Inscyd kommer jag kunna erbjuda ett helt nytt koncept för adepter och utövare.

Vad får man ut mer än pulszoner?

  • Vo2max - Maximala aerobic kapasitet
  • VLmax - Maximala glykogen (anarobic) kapasitet
  • Anarobic tröskel uppsättning
  • Återhämtning - hur snabbt det går att återhämta mjölksyra/laktat
  • Fett förbrännning - takt och FatMAX
  • Kolhydratförbränning - under träning och lopp
  • Energiåtgång - av given hastighet

För vem är detta intressant? Ja för den som utövar konditionsidrott helt enkelt. Kanske framför allt om man inriktar sig mot lopp och prestationer där en energiplan eller maxprestation vill uppnås. Men även för den nya motionären för att komma vidare med sitt utövande.

Några intressanta delar i detta är återhämtningsfarten eller power för att maximalt transportera bort mjölksyra. Detta går att nyttja på följande återhämtningssession eller på återhämtningspasset för att bli mer effektiv i sin träning.

 

För oss som utövar idrotter som är längre än två timmar tycker jag att FatMax ger en väldigt bra bild hur det maximalt går att anpassa energiplaner utefter sin förmåga i tänkt hastighet. Kroppen kan inte ta upp hur mycket energi som helst under utövande utan 90g kolhydrater är en generell riktpunkt att använda sig av. Men hur avgör man detta?


Självklart tar vi fram givna träningszoner dessutom för att kunna optimera träning och tävlingsfarten. Men som ni ser är det många fler parametrar som ses över för att effektivisera prestationen. Helt enkelt ett verktyg som jag har funnit och kommer att arbeta med.

Jag tar nu emot förhandsbokningar för tester som det ser ut idag priset kommer att vara förmånligt de första 4 veckorna då jag är igång.

Kontakta för mer information antingen via mail, messenger i hörnet eller slå en signal.

Har du råd att vänta för att komma till nästa nivå?

  1. Vo2max
  2. VLAmax
  3. Aenean lacinia

Vo2max // The size of the engine

Från simning till 90minuter fotboll  match/löpning är den maximala aerobic kapaciteten (Vo2max den viktigaste faktorn för prestationegenskapen att titta på.Ofta missuppfattas Vo2max att det är genetiskt men går att träna till oanade höjder. Vo2max är en egenskap (metric) som reagerar snabbt på träning och behöver bli uppmätt ofta.

När du startar ett träningsprgram med UTP – Uthållighet Träning & Prestation kommer vi att testa ditt Vo2max och vi planerar din träning efter just dina behov. Vi tar även fram:

* Jämför effekten av högintensiva träningar och uthållighet på VO2max.
* Förstå effekterna av VO2max vid ettförbränning och kolhydratförbränning.

 VLAmax // Elite Coaches hemliga vapen

VLAmax kan ses från två olika sidor. Från en sida skulle en låg VLamax öka din anaeroba tröskel, din feta förbränning och det skulle förkorta din återhämtningstid från hårda ansträngningar.Å andra sidan ökar en hög VLamax kraften som är tillgänglig för attacker, sprints och korta ansträngningar. Den anaeroba kapaciteten kan faktiskt göra skillnaden mellan att vinna och förlora en tävling: det sista varvet, den sista sprinten, den sista pushen - de bestäms alla av din glykolytiska kraft (kolhydrater).

Vlamax är den viktigaste metriska du bör fokusera på och träna enligt. Det är en ny parameter som länge varit känd för proteam och federationer inom cykelsporten.  Men nu mera öppen för alla som “pricken över I:t” och kan tillföra en ny dimension med : mätvärden, träningsanpassningar, racespecifikationer, ect.

Slösa inte tid på träning på fel sätt. Genomför ett test med UTP – Uthållighet Träning & Prestation som skräddarsyr din träning efter VLAmax.

“You really know what to work on if you know the VLamax”

— DAN LORANG - HIGH PERFORMANCE COACH OF IRONMAN WORLD CHAMPION JAN FRODENO

 <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/FOUVcuE_x3E" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Mauris eleifend est et turpis. Duis id erat. Suspendisse potenti. Aliquam vulputate, pede vel vehicula accumsan, mi neque rutrum erat, eu congue orci lorem eget lorem. Vestibulum non ante. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Fusce sodales. Quisque eu urna vel enim commodo pellentesque. Praesent eu risus hendrerit ligula tempus pretium. Curabitur lorem enim, pretium nec, feugiat nec, luctus a, lacus.

Duis cursus. Maecenas ligula eros, blandit nec, pharetra at, semper at, magna. Nullam ac lacus. Nulla facilisi. Praesent viverra justo vitae neque. Praesent blandit adipiscing velit. Suspendisse potenti. Donec mattis, pede vel pharetra blandit, magna ligula faucibus eros, id euismod lacus dolor eget odio. Nam scelerisque. Donec non libero sed nulla mattis commodo. Ut sagittis. Donec nisi lectus, feugiat porttitor, tempor ac, tempor vitae, pede. Aenean vehicula velit eu tellus interdum rutrum. Maecenas commodo. Pellentesque nec elit. Fusce in lacus. Vivamus a libero vitae lectus hendrerit hendrerit.