10 tips inför Marathon

Marathon är en milstolpe i många löpares resumé, så var det en gång även för min egen del. Jag kommer ihåg det som det var igår även nu nästan 10 år senare och flertalet marathon på loggboken. Mestadels som träningspass eller passering i längre lopp men även som officiella maror.

Här kommer några tips på vägen in för marathon som är i hetluften nu med Stockholms Maraton.

  • Tänk på energiintaget innan loppet, fyll på fram till start men bli inte tung i magen.
  • Börja tidigt och fyll på med vätska i loppet, ha en bra strategi för det. Varmt väder ger ett högre intag.
  • Vid varmt väder är en huvudbonad som en keps bra för att skydda huvudet och även hjälpa till att kyla ned.
  • Elektrolyter glöm dem inte, när du svettas så svettas du även ut salter och mineraler.
  • Ha en bra plan att öppningstempot, tempot över lag för sluttid.
  • Skynda inte på i början och häng med löpare som inte är med i ditt tempo utan gör ditt eget lopp.
  • Lyssna på kroppens små signaler, den berättar för dig hela tiden vad som bör göras.
  • Spara musiken om du springer med sådan till slutet när du börjar bli trött.
  • Njut av loppet, det är inte varje dag som du gör en marathon.
  • Spring i mål med stil, sträck på dig och var stolt, du har gjort en marathon.

En klassisk distans som marathon är något otroligt att få uppleva för första gången, även om man sprunget måga maror innan är det ändå en riktigt härlig distans. Svår att bemästra och kräver sina förberedelser att genomföra. Spring strategisk hela tiden, följ din plan för att komma dit du har tänkt dig. Behöver du råd och tips inför kommande utmaningar kan vi finna ett koncept som fungerar för dig.

Lycka till

//UTP - Uthållighet Träning & Prestation

 

*Bilden är från Sunnelöparfest 2014 då jag sprang min mara på 3:06 med negativ spilt.

8 tips inför halvmaraton

Inför ett lopp som Göteborgsvarvet är det ofta många funderingar som snurrar runt i huvudet dagarna innan eller för den delen en halvmaraton som det är. En tuff distans som kräver sina förberedelser för att genomföra loppet väl. Löpakuten ska försöka nysta ut några små detaljer som kan vara till hjälp fyra dagar innan löpfesten tar vid. För det som inte är gjort träningsmässigt kan tyvärr inte kroppen ta upp utan mest förstöra det som redan finns inför helgen.

Racerapport UTMB del 5: Mavousin - Morgex

Mauvosin - Entroble

Mauvosin ligger vid en stor damm, vi såg dammväggen uppe på collen och det är en riktigt mäktig syn att se de kristallklara turkosgrönas vattnet i kontrast till alla berg. Starten mot Fenetre Durand är enkel och går via ett tunnelsystem längsmed dammen. Man får tänka till lite för att inte ta fel tunnel ibland men det går fint och vi kommer ut på andra sidan för att knata på en grusväg upp till 2200m ungefär innan stigningen tar vid. Fenetre durand 2801m passerar vi 03:09. Vi har dessutom varit tvungna att ta en 5minutare sömn på vägen, vi får ta en till efter passet dessutom för ögonen står i kors.

Orginalruten var genom Ollomont innan klättring upp mot Champillion men nu kommer vi hålla 2000m höjdkurvan runt om dalen istället vilket är till att föredra. Vi går på så gott det går i ett hyggligt tempo, Även om det är löpbart i denna passage så väljer vi att gå på i rask takt där det är enkelt. Vid ett tillfälle ska vi kliva av vår fina grusväg för att ta oss till en stig. Svårigheten är att vi kommer nära branta bergssidor vilket gör att GPS:n bara studsar, dessutom är stigen mer obefintlig än befintligt vilket gör det svårt att ta sig fram. Det tar lite tid men vi kommer framåt tillslut, väl inne på stigen går vi iväg en liten bit för att sova ca 20 minuter. Det var även riktigt skoj att träffa på Dima jag sprang med under 2013, vi körde lite och snackade under vägen på Durand.

Öppningsfarten på 100M för snabb eller lagom?

Vilken öppningsfart bör man ha på ett 100Miles lopp eller för den delen långa lopp mer generellt. Jag läste en artikel om liknande studie på Western States 100M där det tydligt framgick att få springer negativ splitt. Tar energin slut på en marathon är det jobbiga sista kilometrar men ändå hanterbara. Tar löparen slut på ett 50Miles eller 100Miles lopp blir tiden som måste genomlidas otroligt mycket längre.

Racerapport UTMB del 6: Morgex - Refuge Robert Blanc

Morgex - La Saxe

Varmt varmt varmt ut från Morgex, temperaturen ligger på ca 33 grader i skuggan. Vi ger oss av på asfalten mot mont Cormit 2476m. Förhoppningen ligger att leden ligger i skugga till en början på berget då temperaturen är riktigt stekande. Lite ouppmärksamma till en början gör att vi går fel, inte mycket men något. Vid varje kar med vatten passar vi på att svalka oss genom att tvätta av med vatten, fylla kepsen par gånger och hälla den ordentligt över oss, riktigt uppfriskande. Vid sista anhalten som jag tror så panik dricker jag så mycket jag bara orkar få i mig. Jag tömmer nästan 2 stycken 500ml flaskor och bli tokskvalpig i magen. Men jag vet att det kommer gå fort att svettas ut och det kommer behövas.

Lur Backyard Ultra 2016

 

Lurs backyard Ultra är det en tävlingsform för att stanna eller en fluga?